De verschillende soorten vezels in


Peulvruchten zijn vezelrijk (zie blog) Maar dat niet alleen. Peulvruchten bevatten veel verschillende soorten vezels, zowel fermenteerbare als niet fermenteerbare voedingsvezels zoals cellulose, gommen, slijmstoffen en onverteerbaar zetmeel

Fermenteerbare en oplosbare vezels zijn oplosbaar in water. In het eerste deel van de darm, de dunne darm, absorberen de vezels water waardoor ze gelachtig worden en helpen om het cholesterol- en bloedsuikergehalte te reguleren in het bloed. In het laatste deel van de darm, de colon of dikke darm worden oplosbare vezels afgebroken en gefermenteerd door bacteriën. Bij deze fermentatie komen stoffen vrij die door de darm weer opgenomen kunnen worden en zo 2 kcal per gram aan energie leveren. (vergelijk met koolhydraten = 4 kcal/g) De stoffen die vrijkomen houden daarnaast de massa in de darm soepel en bevorderen zo de stoelgang.
Fermenteerbare vezels worden ook wel prebiotica genoemd. Dat betekent dat ze het voedsel zijn van de ‘goede’ darmbacteriën. Voldoende prebiotica zorgt voor voldoende goede bacteriën. Dit ondersteunt niet alleen de darmgezondheid maar ook de algehele weerstand. Goede bacteriën zorgen er bijvoorbeeld voor dat ziekteverwekkers geen kans krijgen. Deze vezels zitten in peulvruchten, haver, en sommige groente en fruitsoorten.

Niet fermenteerbare, onoplosbare vezels zijn dus niet oplosbaar in water en worden in de dikke darm niet gefermenteerd. Ze gaan dan ook onveranderd door de darmen. Onoplosbare vezels versnellen de passage van voedsel door het spijsverteringskanaal en vergroten de ‘bulk’. Dit helpt een regelmatige en gemakkelijke stoelgang. Onoplosbare vezels vind je in de schillen van fruit en groente maar ook in peulvruchten, volkorentarweproducten, zaden en noten.

Resistent zetmeel is een ander soort vezel. Maar net als oplosbare vezels wordt het niet verteerd en gaat het intact door de dunne darm en wordt het gefermenteerd in de dikke darm door bacteriën. Resistent zetmeel ontstaat bijvoorbeeld bij het afkoelen van gekookte pasta of aardappelen maar het zit van nature ook in peulvruchten.

Morgen meer!
Yneke



Reply