Dr. Frank houdt ook van bonen!


Bonen en blowing in the wind
Peulvruchten zoals bonen zijn het stiefkindje van de culinaire wereld, het is net alsof ze niet lekker zijn en daardoor weinig aandacht krijgen. Over smaak valt niet te twisten, maar ik wil toch proberen om u over te halen om meer bonen en peulvruchten te gaan eten. Laat ik beginnen met een veel gehoorde klacht: toegenomen winderigheid of in medische vaktermen flatulentie. Eén van de vele oorzaken voor winderigheid is de aanwezigheid van slecht te verteren koolhydraten in de dikke darm. Ongeveer 20% van de koolhydraten in bonen worden slecht opgenomen in de dunne darm en komen dus in de dikke darm terecht. De bacteriën in die dikke darm zijn er dol op en het gevolg is gasvorming. Vrijwel alle natuurlijke voedingsvezels (zoals in groente en brood) leiden tot extra gasvorming. Het is misschien wat gênant maar gasvorming hoort dus blijkbaar bij gezonde voeding. In de jaren 50 van de vorige eeuw zijn kinderen met kwashiorkor (dat zijn kinderen met een dikke waterbuik door eiwitondervoeding) behandeld met een plantaardige voeding die voor een belangrijk deel bestond uit peulvruchten . Dit vanwege het hoge eiwitpercentage van die peulvruchten. Nu de halve wereld overvoed is en ondervoeding voornamelijk voorkomt tijdens rampen en oorlogen, wordt deze belangrijke voedingswaarde van peulvruchten blijkbaar weer vergeten. Bonen zijn gezond, ze bevatten veel wateroplosbare vezels, mineralen en gezonde koolhydraten. Gemiddeld bevatten bonen circa 7 gram eiwit per 100 gram en dat is voor plantaardige voeding betrekkelijk veel. Plantaardige eiwitten hebben een aantal voordelen boven dierlijke eiwitten. Allereerst hoef je geen dier af te maken, maar je bespaart ook veel meer energie bij de productie ervan. Het milieu wordt minder belast door dierlijke eiwitten te vervangen door plantaardige eiwitten.

Misschien is wel het meeste onderzoek gedaan met sojabonen, maar die vind ik het minst smakelijke van alle peulvruchten, dus geef mij maar bruine bonen of kidney beans (in bijvoorbeeld chili con carne). En wat dacht u van de aloude raasdonders (kapucijners met spek en piccalilly) of een overheerlijke erwtensoep. Overigens bevatten die sojabonen wel weer veel isoflavonen, dat zijn stoffen waaraan men aanneemt dat zij bijdragen aan de preventie van kanker en osteoporose . Bonen zitten vol met foliumzuur, zink, een beetje calcium en relatief veel vitamine B. Daarnaast leveren zij veel vezels, dat gecombineerd met gezonde koolhydraten maken bonen tot een ideaal voedingsmiddel voor suikerpatiënten of mensen met overgewicht. Peulvruchten zoals sojabonen verlagen de kans op het krijgen van suikerziekte type 2 . In de medische en voedingskundige literatuur krijgen peulvruchten helaas weinig aandacht . Daarom vind ik het bonendiner zo’n leuk initiatief. Google maar op “bonendiner” en u vindt daar veel informatie zoals enkele lekkere recepten. In India wordt 60 keer vaker peulvruchten gegeten dan in Europese landen, misschien maakt onbekend, onbemind. In mijn nieuwe kookboek dat in november uitkomt, heb ik zalige recepten met bonen opgenomen voor mensen die willen afvallen. Bonen zijn gezond en lekker en met die winderigheid vind ik het persoonlijk wel meevallen. Ik hoop dat uw omgeving dat ook vindt.

Dr. Frank
www.drfrank.nl
de column van dr. Frank is eerder verschenen in de Telegraaf



Reply