De boon en je gezondheid


Peulvruchten zijn voedingskundig gezien één van de beste producten uit de natuur. Peulvruchten bevatten meer vezels dan de meeste andere vezelrijke producten en zijn rijk aan eiwit. Kortom:

1. Peulvruchten zijn lekker, gezond, makkelijk (blik en pot), veelzijdig, puur natuur, zonder toevoegingen en niet duur.

2. Peulvruchten bevatten van nature veel vezels, (plantaardig) eiwitten en mineralen. Ze leveren relatief veel voedingsstoffen per calorie.

3. Door peulvruchten te eten, vergroot je de variatie aan vezels in de voeding.

4. Peulvruchten hebben een lage glycemische index. Dat betekent dat de koolhydraten langzaam in het lichaam beschikbaar komen. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel stabieler en dat maakt peulvruchten een gezonde energiebron.

5. Peulvruchten verzadigen goed door een hoog percentage eiwit en een lage glycemische index. Dit is aantrekkelijk voor mensen die op hun gewicht letten.

Rijk aan vezels
Zowel de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en het Wereld Kanker Onderzoek Fonds raden o.a. aan om meer peulvruchten te eten, vanwege diverse positieve voedingskundige eigenschappen,met name het vezelgehalte. Dit is van belang voor het voorkomen van overgewicht, hart- en vaatziekten maar ook van darmproblemen.
90% van de Nederlanders eet te weinig vezels. Het Voedingscentrum heeft onlangs in de richtlijnen goede voedselkeuze berekend dat je met een standaard Nederlandse voeding niet of amper aan de aanbevelingen voor vezels kunt voldoen. Met regelmatig een portie peulvruchten wordt de dagelijkse hoeveelheid van 30 tot 40 gram vezels gemakkelijker bereikt. Twee opscheplepels (100 gram) gekookte bruine bonen bevat al 8 g vezels. Ter vergelijking, één volkorenboterham bevat 2,5 g vezels. Meer lezen >>

Rijk aan eiwit
Peulvruchten zijn rijk aan plantaardig eiwit. Peulvruchten zijn op zichzelf geen volwaardige vleesvervanger, maar in combinatie met graanproducten wordt er wel een volledig pakket aan aminozuren, vergelijkbaar met dierlijk eiwit, verkregen. Het is niet nodig om binnen een maaltijd deze combinatie te maken maar het is natuurlijk goed mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie met rijst, brood of burrito´s.
Peulvruchten zijn niet alleen een goedkope eiwitbron maar ook de meest duurzame eiwitbron in vergelijking met zuivel, kip, vlees en vis. Dat maakt peulvruchten een voor de hand liggende keuze voor vegetariers en flexitariers.