De heilige combinatie


Eten levert je eiwitten. Dat is belangrijk want eiwitten zijn de bouwstoffen van je lichaam. Niet alleen bouwen ze je spieren op maar eiwitten zijn ook noodzakelijk voor bijvoorbeeld afweer en hormonen. Om voldoende eiwit binnen te krijgen kun je dierlijke of plantaardige producten eten. Gemiddeld heb je ongeveer 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Wanneer dit ‘pakket’ aminozuren in een eiwitbron lijkt op het eiwit in je lichaam, wordt de biologische waarde hoog genoemd. De biologische waarde van een kippenei is bijvoorbeeld bijna 100. Het lijkt erg op het eiwit in je lichaam. Kippeneiwit wordt daarom ook wel volwaardig eiwit genoemd.

Er zijn 20 aminozuren waarvan er 8 essentiëel zijn. Deze maakt je lichaam niet zelf aan uit andere aminozuren en moet je dus uit je voeding zien te halen. Wanneer bepaalde essentiële aminozuren minder aanwezig zijn dan in volwaardig eiwit, wordt de biologische waarde van dat eiwit lager.
Plantaardige producten bevatten niet alle essentiële aminozuren in voldoende mate. Het essentiële aminozuur waar granen en maïs aan tekort komt is lysine. In peulvruchten is dat methionine.

In het verleden werd niet-vleeseters daarom met klem aangeraden om peulvruchten te combineren met granen in een maaltijd. Op die manier kreeg je alsnog een compleet pakket aan aminozuren binnen. Tegenwoordig gaat men er vanuit dat een verdeling over de dag ook prima is. Bonen hoeven niet meer gecombineerd te worden met brood of rijst. Maar lekker is het natuurlijk wel!