Plantaardig is goed voor het milieu én je lijf



Een Britse studie laat zien dat meer fruit, groenten, granen (en peulvruchten) en minder vlees en zuivel goed voor het milieu is. Om precies te zijn resulteert het in 19% minder broeikasgassen en 42% minder landgebruik. Maar dat niet alleen. Het leidt ook tot 16% minder sterfgevallen in het Verenigd Koninkrijk.

In het Verenigd Koninkrijk is voeding verantwoordelijk voor een vijfde van alle broeikasgassen. In een recente studie nemen Britse onderzoekers daarom verschillende voedingspatronen onder de loep op drie punten: uitstoot van broeikasgassen, landgebruik en sterfgevallen als gevolg van hart- en vaatziekten en kankers.

Bij het voedingspatroon dat op alle drie de punten het best scoort wordt 50% van alle vlees en zuivel uit een klassieke Britse voeding vervangen door plantaardige voedingsmiddelen zoals peulvruchten, granen, groenten en fruit. Dit resulteert in een daling van 19% van de broeikasgassen en ook in 42% minder landgebruik voor voedselproductie.

Bovendien zou dit meer plantaardige voedingspatroon het aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten en kanker in het Verenigd Koninkrijk terugdringen met 16%, wat in absolute cijfers neerkomt op 36.910 minder sterfgevallen per jaar. De samenstelling van een meer plantaardig voedingspatroon is ook gunstiger: minder verzadigde vetten, minder cholesterol, meer poly-onverzadigde vetten en meer vezels. Door de juiste plantaardige vlees- en zuivelalternatieven te kiezen, is de inname van voldoende vitamines en mineralen verzekerd. Rood vlees door wit vlees vervangen (varkensvlees en gevogelte) is minder efficiënt. Dit resulteert in een daling van 9% van de broeikasgassen, 39% minder landgebruik en slechts 1% minder sterfgevallen.

Deze studie bevestigt nog maar eens dat een voedingspatroon waarbij de klemtoon ligt op meer plantaardige voedingsmiddelen, duurzaam is voor onze planeet en de mens. Diverse plantaardige voedingsmiddelen zoals sojaproducten passen perfect in een meer plantaardige evenwichtige voeding. Sojaproducten zijn lekker en gemakkelijk te gebruiken in tal van gerechten zoals soepen, sausen, quiches en smoothies. Bij het ontbijt kan men kiezen voor ontbijtgranen met sojadrink of een plantaardige variatie op yoghurt; als tussendoortje voor een sojadessert of sojadrink met smaak. Bij een warme maaltijd passen vleesvervangers op basis van soja.

Bron: Scarborough P, Allender S, Clarke D, Wickramasinghe K, Rayner M. Modelling the health impact of environmentally sustainable dietary scenarios in the UK. Eur J Clin Nutr 2012; 66:710-5.



Reply