2x2x2


Bonen, erwten en linzen zijn erg gezond. Ze bevatten meer vezels dan de meeste volkorenproducten, zijn rijk aan eiwit en bevatten veel vitaminen en mineralen. Er is echter één voedingskundig minpuntje. Er zit geen vitamine C in de gedroogde, gewekte en gekookte peulvruchten. Verder bevatten peulvruchten zoveel koolhydraten dat het voedingscentrum en alle voedingscentrumvolgers peulvruchten niet tot groente rekenen. En dat terwijl je met een portie peulvruchten zo gemakkelijk de aanbevolen hoeveelheid van 200 gram groente per dag kan halen!

Groente is rijk aan vitaminen en vezels. Met name vitamine C is een maat voor versheid van groente. Groente op je bord geeft volume zonder erg veel calorieën. Dat is een fijne meevaller. Verder is er een enorme variatie in soort en kleur zodat je iedere dag wat anders op je bordje kunt hebben.

Peulvruchten zijn de vruchtjes uit de peul. Bij snijbonen, sperziebonen en peultjes eet je de hele peul en deze rekenen we bij de Bruine Bonenbende dan ook niet tot de peulvruchten. Doperwtjes zijn twijfelgevallen. Deze worden iets onrijp gegeten en worden niet gedroogd en daarna verwerkt. Daarom bevatten doperwtjes vitamine C en mogen ze tot de groente worden gerekend. Tuinbonen zijn ook twijfelgevallen. Groente en peulvrucht.

Peulvruchten zijn op je bord naast eiwitleverancier ook koolhydratenbron. Daarom worden ze soms tot de vleesvervangers gerekend en soms tot vervangers van aardappelen, rijst en pasta. Ze zijn rijker aan vezels dan groente en verzadigen door het eiwit en de koolhydraten ook veel meer dan groente.

Lastig indelen, dat geef ik onmiddellijk toe. Maar laten we vooral niet te moeilijk doen. Reken ze tot de groente als het je uitkomt en leg ze verder op je bord wanneer je vlees wilt minderen of eens wat anders wilt dan pasta, rijst of aardappelen. Maar het beste zou zijn als alle voedingsvoorlichters roepen dat je vaker groente, fruit en peulvruchten moet eten.

Om maar eens te refereren aan de campagne van het GroentenFruitbureau: Doe jij al mee met 2x2x2? Eet 2 ons groenten en 2 keer fruit per dag en 2 porties* peulvruchten per week.

Yneke
*1-2 opscheplepels



Reply