Waarom zijn vezels in peulvruchten zo


Peulvruchten zijn vezelrijk (zie blog) en er zitten veel verschillende soorten vezels in peulvruchten (zie blog). En wanneer je regelmatig een (kleine) portie bonen, linzen of erwten toevoegt aan je maaltijd kom je een stuk gemakkelijker aan je dagelijkse behoefte aan vezels. Maar waarom zijn die vezels nu zo belangrijk en wat doen ze voor je gezondheid?

– Vezels hebben een gunstig effect op de verzadiging: vezels verlagen de energie-inname en verhogen de afgifte van verzadigingshormonen. Vezels helpen op deze manier overgewicht voorkomen.

– Vezels helpen bij een goede darmgezondheid en gaan verstopping tegen.

– Oplosbare vezels hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte. Een vezelrijk voedingspatroon met veel groente, fruit, peulvruchten en graanproducten leidt tot een beter vetprofiel van het bloed en een lager LDL-cholesterolgehalte.

– Uit een grote studie aan de universiteit van Harvard blijkt dat een hoge vezelinname in vergelijking met een lage vezelinname het risico op hart- en vaatziekten met 40% verlaagt.

– Een hoge vezelinname gaat diverticulitis tegen. Dit is een ontsteking van de darm die in Nederland een zeer veel voorkomende kwaal is bij mensen boven de 45. Uit onderzoek aan Harvard is gebleken dat onoplosbare vezels (zie tabel 1: bron van vezels) het risico op diverticulose met 40% verlaagde.

– Fermenteerbare vezels zijn prebiotica. Dat betekent dat ze het voedsel zijn van de ‘goede’ darmbacteriën. Dit ondersteunt niet alleen de darmgezondheid maar ook de algehele weerstand.

Nog meer weten over vezels? Kijk eens op http://www.food-info.net/nl/national/ww-voedingsvezel.htm

Yneke



Reply